‘Cerca d’informació. Criteris per avaluar fonts d’informació provinents d’internet’
Àmbit: Cerca d’informació a la xarxa
Qüestions clau
Com avaluar fonts d’informació provinents d’internet? |
El repte
Avalua les fonts d’informació que fas servir quan fas cerques a Internet. I aplica els trucs que us mostrem per cercar informació. A veure què descobreixes! |
Criteris per avaluar fonts d’informació provenients d‘Internet
Internet és una de les principals fonts d’informació utilitzades al nostre temps. La falta de control, la inmediatessa i la publicitat que existeixen al Web poden afectar la qualitat de la informació.
S’han de tenir en compte els següents criteris per avaluar les fonts d’informació que trobem a la xarxa.
Activitats
Criteris per avaluar fonts d’informació
8 trucs per cercar informació a Google
Pistes i recomanacions
Pista 1.
Exactitud
- S’ha de tenir en compte que la informació presentada estigui citada correctament.
- S’ha d’assegurar que l’autor subministre la seva adreça electrònica, la seva adreça postal o el número de telèfón on pugui ser contactat.
- S’ha de comprobar que el lloc Web pertany a alguna entitat governamental, una organització comercial, una institució educativa, una entidad sense ánim de lucre, o a un autor particular i quina és la seva informació general.
- Hem d’observar que la informació està ben estructurada i organitzada.
- A quin tipus d’audiència es dirigeix el lloc Web.
- Quin és el propòsit del document i perqué es va produir.
- S’ha de verificar el domini del document i el tipus d’organizació i lloc de publicació.
- Hem de comprovar que la informació està lliure d’errades gramaticals, ortogràfiques i tipogràfiques.
- Si hi ha gràfics, hem d’observar si estan clarament titulats i són fàcils de llegir.
Pista 2.
Autoria
- La autoritat està donada pel responsable del lloc, pot ser una persona, un grup de persones reunides per un objectiu determinat o una entitat.
- Ha d’estar clar i explícit qui o quins són els responsables del lloc i si són coneguts.
- S’ha de contrastar si la informació del lloc és verídica.
- S’ha de saber quina institució publica el document.
- S’ha de comprovar si l’autor o responsable apareix a la pàgina web com a persona que pertany a alguna organizació o empresa.
Pista 3.
Objectivitat
- Hem de conèixer quines finalitats compleix la pàgina.
- Com està detallada la informació.
- Quines opinions expressa l’autor.
- Quin és el seu propòsit.
- Si la informació és objectiva i està lliure de publicitat, i en el cas que hi hagi si està clarament diferenciada del contingut informacional.
Pista 4.
Organització́
S’espera que el lloc es trobi ordenat lògicament i que cada segment d’informació́ es relacioni amb la resta.
Es tindrà en compte la presència d’eines d’ordenació́, como índex, esquemes, títols, etc.
Pista 5.
Navegabilitat
- S’ha de tenir en compte la facilitat que se l’ofereix a l’usuari d’ubicar-se y moure’s dins del lloc.
- S’ha de valorar si inclou un mapa del lloc.
- Si es pot identificar amb rapidesa la pàgina que es vol visitar.
- Si es pot arribar fàcil y directament a ella.
- Si està clarament indicat el nom de la pàgina per la que se està navegant.
- Si hi ha un enllaç a la pàgina inicial des de qualsevol altra pàgina.
- Si es pot tornar fàcilment a una pàgina ja visitada.
- I si els enllaços són fàcilment identificables.
Pista 6.
Actualitat
La actualizació pot referir-se a:
- La incorporació periòdica de nous recursos.
- La modificació dels recursos i les dades existents en resposta a la aparició́ de noves aportacions al tema..
- S’ha de saber quan va ser produïda i actualitzada.
Pista 7.
Cobertura y contingut
La proposta es que els continguts del lloc manifestin especial cura amb el tractament i l’enfocament donat al desenvolupament d’un tema.
Ha de quedar clar si la pàgina està completa o es troba encara “en construcció́”.
Pista 8.
Disseny
Fan referència a la constatació de si el lloc web és elegant, funcional i atractiu;
si combina adequadament els colors, les formes i las imatges i si la tipografia textual és adient.
Pista 9.
Accés
- Hem de tenir en compte si el web disposa només d’imatges o existeix un equilibri entre imatges i text.
- Si existeix una opció́ per veure només el text, o els marcs, o es suggereix un navegador per poder veure-la millor.
- Si la informació́ es presenta amb claredat i és rellevant.
- Si existeix coherència entre els objectius, els continguts i els procediments suggerits.
Com ha anat?
Revisa la informació digital elaborada i/o la que estem cercant i destriar les que són de qualitat i compleixen amb els criteris de qualitat.
Vols saber més?
Competència digital ciutadana: cap a una bretxa digital 0 és un projecte finançat amb el suport de la Diputació de Tarragona (ref. 2020PGR-DIPTA-URV14). Aquest projecte es va iniciar l’1 de novembre de 2020 amb una durada de 8 mesos.