‘Comunicació eficaç amb eines digitals’
Àmbit: Comunicació
Qüestions clau
Com comunicar i interaccionar de manera eficaç amb eines digitals? Quins aspectes cal tenir en compte? Comunicació digital síncrona i asíncrona, és el mateix? Quin partit podem treure a les noves eines digitals? Què ha canviat en la manera de comunicar? Quin impacte té el què fem i com ho fem? |
El repte
Fes una cerca activa de noves vies per comunicar-se (videotrucades, videoconferències, reunions en línia a través d’aplicacions, etc.). Prova de realitzar una trucada amb càmera (utilitza el whatsapp, una eina gratuïta, etc.) per una activitat quotidiana: un treball, una reunió amb el veïnat, una conversa amb algú, etc. i tracta d’aplicar aquests consells per millorar la comunicació. A veure què observes? |
S’ha de reconèixer que en els moments convulsos que estem vivint les eines digitals ens han anat força bé per mantenir el contacte amb els altres, quan la presencialitat no ha estat possible
És clar, necessitem interaccionar per temes personals, estudis, professionals, de salut, gestions diverses, etc!
Ara ja en sabem una mica més i fins i tot hem perdut la por inicial. Gairebé tothom hem passat per normalitzar les videotrucades de mòbil, hem fet alguna reunió en línia de la comunitat de veïns, reunió de tutoria dels fills, en fi un munt de coses oi?
Si aquesta comunicació és eficaç i es transfereix a entorns comunicatius, tant de la vida personal como de la professional, té un impacte positiu i de millora en el nostre entorn.
La bona notícia és que es tracta d’una capacitat a desenvolupar en qualsevol moment de la nostra vida. S’aprèn des de la pressa de consciència, la identificació de bons referents comunicatius, i la pràctica.
Activitats
Pistes i recomanacions
Si aquesta comunicació és eficaç i es transfereix a entorns comunicatius, tant de la vida personal como de la professional, té un impacte positiu i de millora en el nostre entorn.
La bona notícia és que es tracta d’una capacitat a desenvolupar en qualsevol moment de la nostra vida. S’aprèn des de la pressa de consciència, la identificació de bons referents comunicatius, i la pràctica.
Pista 1.
Modalitats comunicatives:
- Sincronia (video trucada –zoom, meet, teams, whatsapp…-, xat) Webinar
- Asincronia (email, sms, etc.)
- Oral i Escrita
Pistat 2.
Fases a tenir en compte:
Cerca activa de noves vies per comunicar-se (videotrucades, videoconferències, reunions en línia a través d’aplicacions, etc.).
- Conèixer l’eina.
- Què? Planifica què vols dir tal com ho faries en una reunió de treball habitual: temps, destinataris, etc.
- Quan? Quin és el millor moment per fer una reunió, sempre tingueu en compte què heu de decidir i comentar. El teletreball també requereix diferenciar el temps professional i el personal.
- Qui? Les reunions participatives amb molts assistents resulten poc efectives, el mateix passa en una videotrucada/videoconferència. En una plataforma si sou moltes persones caldria que algú prengués un rol moderador.
- On? Quin és l’espai més adient?
Pista 3.
Com es diu?
- On mirem? “tot és comunicació” –el que és verbal i el no verbal- (les paraules, els gestos, les mans, etc.).
- Quina imatge mostrem? El teu aspecte personal és rellevant en la comunicació, si és una reunió de treball, procura mantenir un equilibri entre la comoditat i la imatge professional.
- Com escoltar? Mostra interès i fes escolta activa.
- Regles de comportament. Netiquette 10 regles bàsiques
Regles de comportament
Netiquette 10 regles bàsiques:
- Qui llegeix el missatge és un altre ésser humà amb sentiments
- Comportament ètic. Aplicar el mateixos estàndards de comportament en línia que a la vida real.
- Escriure tot en majúscules es considera com cridar i, a més, dificulta la lectura.
- Respectar el temps i l’amplada de banda d’altres persones.
- Projecció. Mostrar el costat bo de si mateix mentre es mantingui en línia.
- Compartir els seus coneixements amb la comunitat.
- Ajudar a mantenir els debats en un ambient sa i educatiu.
- Respecti la privacitat de terceres persones.
- Abús poder. No abusar del seu poder o dels avantatges que pugui vostè tenir.
- Comprensió. Compredre els errors dels altres igual que vostè espera que els altres comprenguin els seus.
Com ha anat?
Revisar el procés comunicatiu.
I recorda: 55% (llenguatge no verbal), 38% (veu) i 7% (el que es diu).
Competència digital ciutadana: cap a una bretxa digital 0 és un projecte finançat amb el suport de la Diputació de Tarragona (ref. 2020PGR-DIPTA-URV14). Aquest projecte es va iniciar l’1 de novembre de 2020 amb una durada de 8 mesos.