Telecentre Ribera d’Ebre
![Foto](https://bretxadigital.cat/wp-content/uploads/2021/12/Foto-scaled.jpg)
A la foto la Remei Flores Cirac i el Jordi LLambrich Mosegui
Entrevista a Remei Flores Cirac i Jordi LLambrich Mosegui dinamitzadors del Telecentre Ribera de l’Ebre (Consell Comarcal de Ribera d’Ebre) 09/12/2021
ENTREVISTADORA. Bon dia Remei i Jordi, encantada d’aquesta oportunitat i que compartiu la vostra experiència com a dinamitzadors al territorio en temes de tecnologia digital. Comencem per la vostra presentació, sisplau.
Jordi LLambrich Des de fa 19 anys que estem al departament d’Informàtica del Consell Comarcal, entre moltes altres tasques realitzem un acompanyament a la ciutadania, a empreses, en tot el que sigui caire tecnològic relacionat amb la ciutadania i l’administració. Aquests són els punts clau que hem portat.
Remei Flores: A veure, com bé ha dit el Jordi, vam començar el mateix dia a treballar, així que portem 19 anys treballant. A part del departament d’informàtica treballem també al Telecentre, que ara de moment el tenim tancat. I des del que donem suport a la ciutadania, també donem atenció als usuaris i formació.
ENTREVISTADORA. Porteu una bona trajectòria, 19 anys són molts anys. Què significa dinamitzar el territori des del punt de vista de la tecnologia digital?
Jordi LLambrich. El nostre repte principal als inicis, és que la ciutadania, un dels pilars fonamental, tingués un accés digne i unes eines adequades per a moure’s en el mon digital. Evidentment tot això evoluciona, tot això ha evolucionat i la ciutadania té dispositius, i cap què podem fer natros per a evitar que hagi aquesta bretxa. Les accions, primera i principal, és que aquestes persones tinguin formació per a que no es quedin endarrera, que tinguin una formació, fins al punt que si no sap fer tingui un lloc, un ‘salvavides’. ‘He provat no m’ensurto, no m’ensurto, em pots ajudar?’. Això deriva en què aquest darrer temps la gent ja està preparada i en aquests temps intentem formar en la relació amb l’administració i canals oficials, certificats. I tot això, al començament dedicàvem molt temps individualment, I ara hem adaptat una fòrmules per fer-ho de manera més automàtica.
Remei Flores: A veure, per natros dinamitzar és això, és acompanyar a la ciutadania, a les necessitats que tenen vers les noves tecnologies i el que necessiten per fer gestions amb les diferents administracions. Nosaltres entenem molt bé aquests tràmits amb l’ajuntament, amb la Generalitat, amb la Diputació, etc. però per a un ciutadà, ja sigui fer la declaració de renda o una instància a l’Ajuntament, aquests tràmits se’ls fa molt grans.
Jordi LLambrich La idea és acompanyar, per aprendre a fer-ho de manera autònoma. ‘Mira, t’ensenyo, la quarta ja ho saps fer’. Poden estar quatre punts, no hi ha límit, el límit te’l marques tu.
Remei L’única cosa és que a la gent els fa una mica de ‘por’, i saben que amb nosaltres les coses els hi surten.
ENTREVISTADORA. I quines altres necessitats heu detectat en el territori al llarg del temps?
Jordi LLambrich. Als inicis era una mica correu electrònic, hem d’aprendre a navegar per Internet, escriure una carta. Ara tot això ja ho saben fer, és al revés. ‘Tens ara algun curs actiu per a que em pugui formar? Tens un curs que em pugui interessar?’ Ha evolucionat i és l’usuari qui pregunta i mostra l’interès. Evolucionen cap a associacionisme, presència a les xarxes sociales, eines, instagrams. Què fem què no fem? A l’inici totes les petites eines que la gent ara necesita i que realment li hem ofert amb càpsules formatives pràctiques. Busques la càpsules sobre un tema concret, en format còmode. ‘Vull això’.
ENTREVISTADORA. Ara amb el tema de la pandèmia la formació com la feu, tota on-line?
Jordi LLambrich. Això va sortir de que a més de les càpsules, un dels pilars importanant fos la formació i preparació en TIC en l’ACTIC, de la Generalitat, no només a la ciutadania, sinó treballadors públics. Es demanda moltíssim, aquí hem vist una oportunitat. Ho hem vist com un punt que els dona una certa soltura, son més autònoms. Gent de l’administració que trucava i deia que no en sabia. ‘Fes el curs ACTIC’, s’ha format, s’han preparat, i un dels punts de l’ACTIC és espavila’t, que sàpiga moures. És una cosa que valorem molt.
ENTREVISTADORA. Un afegit amb el territori, aquest canvi s’ha vist a tot el territori? O les necessitats més urbanes i rurals son diferents?
Jordi LLambrich El nostre radi d’acció és d’entorn rural, la comarca té uns 25.000 habitants i amb poblacions petites. Hem adaptat a les necessitats concretes i formar a referents locals, el referents de la cooperativa. Es focalitza al referent local.
ENTREVISTADORA. En el cas de la pandèmia ha suposat un canvi per les bretxes digitals que ha pogut originar, el Telecentre està tancat, i potser no tenen bones connexions, ni equipaments. Com ho feu?
Remei. A la nostra comarca donem suport tant a les administracions i al a ciutadania a telecentres i biblioteques de la nostra comarca. La gent acudeix al telecentre o a la biblioteca. Si necessiten més es posen en contacte amb natros i nosaltres els orientem. Si és la difusió entre administracions de la comarca. I aquests són els que fan la difusió, el tenim descentralitzat.
ENTREVISTADORA. La generalitat de necessitats en el nou entorn com les ateneu?
Jordi. Atenció i suport a la ciutadania. Lo repte principal era com ho faig si no puc vindre. Ara tota l’atenció que podien fer al telecentre com apertura, amb cita prèvia. Moltes coses es poden resoldre telefònicament, amb connexió remota amb el ciutadà. Ara que no podem explicar de viva veu. Ara fem manuals.
ENTREVISTADORA. El vostre assessorament s’ha hagut de transformar. Entrem a les bones pràctiques, a part de les entrevistes que farem. Un parell d’exemples?
Jordi. A l’entrada de l’obligatorietat d’entregar factures electròniques, se’ns plantejava un repte, també als autònoms. Vam començar amb xerrades en el territori. Una vegada aclarits els dubtes, vam començar amb l’acompanyament, i venien per la necessitat. ‘Si no ho fas no pots facturar a l’Administració’. T’ensenyo, una vegada, una altra trucada, etc. I després veiem que aquell ja no trucava o no venia. I aleshores ja van veure que ja estava fet. El cas més bonic el que començava i ja ho sabia fer. I qui trucava per telèfon i deia que li fessim la factura. I qui va dir jo no, però pocs casos.
Remei. La formació de l’ACTIC que natros estem fent virtual, la importànica que no s’hagin de desplaçar 50 quilòmetros d’anada i de tornada. Sí que és més fred que a la presencial, al començament estan callats, has de fomentar més que hi participi, però pas a pas.
Competència digital ciutadana: cap a una bretxa digital 0 és un projecte finançat amb el suport de la Diputació de Tarragona (ref. 2020PGR-DIPTA-URV14). Aquest projecte es va iniciar l’1 de novembre de 2020 amb una durada de 8 mesos.
![logosBD](https://bretxadigital.cat/wp-content/uploads/2021/06/logosBD.jpg)